Autoritățile de la Kiev au anunțat că Moscova a demarat o operațiune de influență în mai multe state europene, printre care se numără și România. Mesaje cu conținut similar au fost identificate și în Franța sau Italia, potrivit unui centru ucrainean specializat în combaterea dezinformării.
Sursa citată susține că această acțiune face parte dintr-o strategie hibridă, având ca scop crearea unei imagini de partener pașnic și erodarea sprijinului acordat Ucrainei. Autocolante purtând mesajul „Rusia nu este dușmanul meu” au început să apară în spațiul public românesc, fiind considerate un instrument de influență al Kremlinului.
Prin astfel de inițiative, Rusia încearcă să se prezinte în rolul de mediator, să-și mascheze încălcările dreptului internațional și să genereze diviziuni în comunitățile europene. Campania este văzută ca o încercare de a slăbi încrederea cetățenilor în valorile democratice, de a pune sub semnul întrebării opțiunea euroatlantică și de a diminua susținerea pentru Ucraina.
Acțiuni similare au fost raportate și în alte țări vest-europene, unde organizațiile cu simpatii proruse au fost implicate în răspândirea mesajelor.